Dat blijkt uit een
reconstructie
van de Amerikaanse zakenkrant Wall Street Journal.

Microsoft en Google zijn voor computergebruikers de meest bekende en meest
invloedrijke technologiebedrijven ter wereld. Microsoft werd groot door
betaalsoftware, Google door zijn gratis online zoekmachine.

Groei online
De groei lijkt in de toekomst echter online te liggen. De softwareverkoop van
Microsoft staat onder druk en het bedrijf wil meer internetinkomsten
krijgen. Jaloers kijkt Steve Ballmer c.s. naar het verdienmodel van Google.

Analisten verwachten dat Google volgende week een winst van 5 miljard dollar
bekendmaakt, schrijft de Wall Street Journal (WSJ). Dat geld is vrijwel
geheel verdiend door advertenties bij zoekopdrachten te plaatsen. Elke klik
op een gesponsorde link levert geld op.

Systeem Keywords
Google heeft daarmee een jaloersmakend verdienmodel bedacht. Microsoft zal
zich verschillende keren hard voor de kop hebben geslagen. Want: de
softwarereus had in 2000 een vergelijkbare zoekdienst met advertenties, zo
blijkt uit het WSJ-artikel.

Het systeem dat Keywords heette, was Microsofts eigen Google, nog vóórdat
Google zelf op grote schaal advertenties bij zoekopdrachten plaatste.

Kip met gouden eieren
Hoewel een aantal medewerkers een grote toekomst zag voor Keywords, wilde de
top van Microsoft er niet aan. Dat Keywords zelfs al adverteerders had
aangetrokken, mocht niet baten.

Microsoft dacht veel meer te kunnen verdienen aan grote online advertenties;
de linkjes bij zoekopdrachten waren bijzaak. Na een bestaan van twee maanden
werd Keywords de nek omgedraaid.

Sof gebleken
Terugblikkend zal topman Steve Ballmer spijt hebben als alle haren die hij
niet op zijn hoofd heeft. Om op online-gebied Google bij te benen, heeft hij
zijn zinnen gezet op een overname van Yahoo. Vorig jaar nog bood hij 50
miljard dollar voor het Amerikaanse zoekbedrijf. Wellicht dat een keuze voor
Keywords in 2000 een hoop spijt en miljarden had bespaard.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl